Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen bij vaatwassers. Klik op de vraag voor mogelijke oplossingen.
Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Is de vaat warm aan het einde van het programma?
Staat dit niet in de handleiding of kun je het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.
Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kun je geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel.
Hoe los je dit probleem op?
Software
Reset je vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in.
Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een monteur.
Hardware
Een knop van de bediening is kapot. Dit kun je niet zelf oplossen, maak een afspraak met een monteur.
Hoe werkt de ECO-stand?
Tijdens gebruik van de ECO-stand ligt het toerental lager en neemt het programma langer de tijd om het vuil los te weken.
Daarom is de duur van de ECO-stand langer dan de andere programma's. De ECO-stand verbruikt minder water dan wanneer je met de hand afwast.
Omdat de ECO-stand met een lagere temperatuur wast raden wij wel aan om wekelijks een intensief programma te draaien.
Meer informatie
Hoe los je dit probleem op?
Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van je vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het apparaat niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van je keuken. Wanneer je het apparaat zelf hebt geplaatst, raadpleeg dan het installatievoorschrift van je vaatwasser.
Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van je vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur om de veren af te laten stellen of te repareren.
Vaatwassers met modelnummer (artikelnummer) GVW201L (741732), GVW221L (741733), GVW301L (741734)
Heb je een vaatwasser met een van de bovengenoemde modelnummers, vul dan dit storingsformulier in om een monteursbezoek aan te vragen om het probleem op te lossen.
Wat de foutcode op je apparaat betekent verschilt per merk en type apparaat.
Hoe los je dit probleem op?
Probeer eens een reset, na een reset doet je apparaat een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld. Lees in dit artikel hoe je kunt resetten.
Zoek de foutcode op in de Pelgrim handleiding van je apparaat. Staat dit niet in de handleiding of kun je het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.
Voordat je verder gaat
Deurpaneel vervangen
Zo vervang je het deurpaneel van je vaatwasser:
Voordat je verder gaat
Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in je vaatwasser is te laag.
Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.
Hoe nu verder?
Heb je beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .
Hoe los ik dit probleem op?
Lost dit het probleem niet op? Kijk goed waar je de lekkage ziet en maak een afspraak met een Pelgrim monteur .
Gaat het zeepbakje van je vaatwasser niet goed open of dicht? Controleer dan de volgende punten:
Controleer op een blokkade
Het zeepbakje opent of sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt:
Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervang je deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Meer informatie
De vaat wordt het beste schoon als het warme water met de zeep overal goed tussen kan spoelen. Zorg dus dat er voldoende ruimte is tussen de vaat.
Is je vaat niet schoon, controleer dan de volgende punten:
Water
Zeep
Programma
Kies het programma altijd op basis van de hoeveelheid vaat en vervuiling.
Sproeiarm
Prik met een naald of prikker de gaatjes van de sproeiarm door om de verstopping te verhelpen.
Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm, deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm.
Filter
Glansspoelmiddel
Tips om je vaatwasser schoon te houden
Veeg grof vuil van je borden en pannen af voor je deze in de vaatwasser plaatst. Zo blijven het filter en de sproeiarmen het langste schoon.
Voor het beste resultaat adviseren wij om losse componenten te gebruiken: reinigingsmiddel, glansspoelmiddel en zout. De vaatwasser doseert dan op het juiste moment tijdens het programma de juiste hoeveelheid van de componenten. (Bij gebruik van een all-in-one tablet is de toevoeging van zout niet nodig)
Maak ook regelmatig het deurrubber schoon.
Is de vaat nog steeds nat of niet schoon?
Als de vaatwasser het programma afmaakt, geen foutcode geeft en er warme lucht uit het apparaat komt aan het einde van het programma, dan is er meestal geen sprake van een defect.
Probeer daarom eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Voordat je verder gaat
Je vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.
Hoe los je dit probleem op?
Probeer eens een reset, na een reset doet je vaatwasser een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld. Lees in dit artikel hoe je kunt resetten.
Lees in de Pelgrim handleiding van je apparaat wat je foutcode betekent. Vul je foutcode en modelnummer in de zoekbalk in en vind je storing in de kennisbank.
Neem contact op met onze klantenservice als je het probleem niet zelf op kunt lossen.
Maak je vaatwasser het programma niet af? Dan heeft je vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kun je niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Goed om te weten
Meer informatie
Voordat je verder gaat
Controleer of het water wel warm wordt, open meteen na afloop van het programma de deur en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt. Wordt het water niet warm, dan is er meer aan de hand, maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe los ik dit probleem op?
Als de vaatwasser het programma afmaakt, geen foutcode geeft en er warme lucht uit het apparaat komt aan het einde van het programma, dan is er meestal geen sprake van een defect.
Blijft na deze tips je vaat toch nog nat? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .
Hoe los je dit probleem op?
Controleer of de vaatwasser een foutcode geeft
De betekenis van de foutcode vind je in de handleiding.
Een foutcode kan betekenen dat er een lekkage of overflow van water is. In de meeste gevallen is er dan ook sprake van een verstopping. Hierdoor is er water in de onderbak gelopen. Haal de stekker uit het stopcontact.
Als het een kleine hoeveelheid water betreft dan droogt dit op en zal de vaatwasser na een paar dagen weer werken.
verdwijnt de foutcode niet? Dan maak dan een afspraak met een ATAG monteur.
Controleer het filter van je vaatwasser
Je vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.
Controleer of de afvoerbuis is verstopt
Je vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Controleer ook het anti-slurpkapje op blokkades en laat de afvoerbuis van je vaatwasser controleren.
Controleer de afvoerslang
Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleer je de afvoerslang:
Controleer de spoelbak
Is je vaatwasser verbonden met een spoelbak?
Controleer de afdekdop van de sifon
Heb je een nieuwe woning of heb je voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang.
Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit los je zo op:
Hoe nu verder?
Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Haal de stekker uit het stopcontact en doe deze er omgekeerd weer in.
Reageert de bediening van de vaatwasser nog steeds niet goed? Controleer of de lampjes of het display van je vaatwasser branden.
Het display of de lampjes branden wel
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:
Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe los je dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van je vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.
Hebben wij geen verlengset voor jouw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.
Je vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.
Gaat het lampje 'zout bijvullen' niet uit na het bijvullen? Er kan een zoutkorrel voor de sensor zitten. Je kunt even roeren in het zoutvat. Is het lampje na 2 wasbeurten nog niet uit, neem dan contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.
Als het lampje 'glansspoelmiddel' niet uit gaat na het bijvullen dan is mogelijk het reservoir lek. Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.
Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de Pelgrim handleiding van jouw vaatwasser hoe je dit probleem oplost.
Hoe nu verder?
Weet je niet hoe je het probleem oplost of heb je alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij je verder.
Meer informatie
Je vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft je vaatwasser piepen? Dan heeft je vaatwasser een storing.
Hoe los ik dit probleem op?
Je lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur. Omschrijf wanneer je vaatwasser piept en hoeveel deze piept.
Meer informatie
Hoe zet ik het piepsignaal van mijn vaatwasser uit?
Soms gebruikt de vaatwasser een piepsignaal om een foutcode aan te duiden.
Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?
Werkt je apparaat niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het apparaat, nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.
Het resetten van een apparaat kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw apparaat.
Vier manieren om je apparaat te resetten:
Helpt een reset niet aan de hand van een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van jouw apparaat of maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.
In sommige gevallen kun je het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:
Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kun je later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.
Deurrubber bestel je in onze keukenserviceshop. Gebruik het modelnummer van je vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld:
Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kun je het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Goed om te weten
Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij uit de beoordeling blijkt dat het gaat om slijtage door technische gebreken.
Meer informatie
Is het vaatwastablet aan het einde van het programma niet opgelost en ligt het onder in de vaatwasser?
Controleer dan of:
Meer informatie
Om er zeker van te zijn dat het water niet warm was tijdens een programma, kom je daar op deze manier achter: open de deur van de vaatwasser direct na afloop van het programma en voel voorzichtig of de vaat warm aanvoelt.
Blijft het water in je vaatwasser koud? Controleer dan eerst het programma dat je hebt gedraaid.
Heb je geen kort-, tijd-, of ECO-programma gedraaid, dan is er een andere oorzaak. Maak een afspraak met onze monteur om het op te lossen.
Korte-, tijd-, en ECO-programma's
Heb je een kort-, tijd- of ECO-programma gedraaid? Korte-, tijd- en ECO-programma's gebruiken een lagere temperatuur. Draai een intensief programma en controleer dan nog eens of de vaat koud is direct na afloop van het programma.
Hoe los je dit probleem op?
Kantelt je vaatwasser in de nis bij het openen van de deur? Dan is het apparaat niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van je keuken.
Wanneer je het apparaat zelf hebt geplaatst, controleer dan of de vaatwasser voldoende steun heeft in de nis.
Bij een keuken met een komgreep blijft er ruimte vrij boven de vaatwasser. Er komt dan meer druk op de schroeven aan de zijkant waardoor deze los kunnen raken en de vaatwasser naar voren kan kantelen.
Wij adviseren de ruimte aan de achterkant van de vaatwasser, tussen de bovenplaat en het werkblad, op te vullen.
Wat is een anti-slurpkapje?
Een anti-slurpkapje is een onderdeel van een vaatwasser. Het is geplaatst vóór de afvoerpomp en dekt de propeller van de pomp af. Daarom wordt het ook ‘afdekkapje’, ‘stop’ of ‘plug’ genoemd. Het kapje zorgt ervoor dat de pomp druk kan opbouwen en het water kan afpompen. Zonder dat daarbij slurpende geluiden worden veroorzaakt.
Controleer of het kapje goed is geplaatst. Als het kapje los of scheef zit kan dit een slechte werking van de afvoerpomp veroorzaken.
Let op:
Maak de vaatwasser stroomloos voordat je aan de slag gaat. Trek de stekker eruit of schakel de juiste groep uit in de meterkast.
Waar zit het kapje?
Het kapje zit onderin de vaatwasser, onder het filter. Je kunt erbij komen door eerst het filter te verwijderen.
Zie ook: Hoe maak ik het filter van mijn vaatwasser schoon?
De kleur en vorm van het kapje verschilt per model vaatwasser (in dit geval geel). Nadat je het filter hebt verwijderd kun je het anti-slurpkapje er voorzichtig uittrekken of uitschuiven. De manier waarop verschilt per type (raadpleeg de handleiding van jouw vaatwasser).
Werkt de afvoerpomp niet goed?
Een anti-slurpkapje beschermt de afvoerpomp. Er kan soms toch iets in de pomp terecht komen dat er niet thuishoort, zoals een tandenstoker of een schil van een nootje. Hierdoor kan het voorkomen dat het water niet wordt afgevoerd.
Trek het anti-slurpkapje eruit en controleer voorzichtig of er iets in de propeller zit waardoor het niet meer kan draaien. Pas op je vingers want er kunnen ook glasscherven in zitten. Probeer deze te verwijderen met de achterkant van een theelepeltje. Test of het propellertje weer vrij kan draaien. Daarna plaats je het kapje en het filter weer terug.
Is het nodig om het kapje te vervangen?
Een anti-slurpkapje gaat maar zelden kapot. Als het kapje toch gescheurd of gebroken is, dient het kapje te worden vervangen.
Kom je er niet uit?
Lukt het niet om bij de propeller te komen of om de propeller weer te laten draaien? Maak dan een afspraak met een Pelgrim monteur.
Meer informatie
Mag vuile vaat met kaarsvet erop in de vaatwasser?
Nee, het is geen goed idee om vaat met kaarsvet in de vaatwasser te doen. Kaarsvet smelt tijdens het programma en verspreidt zich over andere vaat en allerlei onderdelen van de vaatwasser. Doordat het weer stolt kan dit leiden tot verstoppingen en ernstige schade aan het apparaat.
Wat kan ik doen om kaarsvet op mijn vaat te verwijderen?
Als je kaarsvet op je vaat hebt, is het beter om het handmatig te reinigen. Laat het kaarsvet eerst volledig stollen en hard worden. Schraap vervolgens voorzichtig het overtollige kaarsvet weg met bijvoorbeeld een plastic kaartje of schraper.
Je kunt ook het kaarsvet verwarmen met een föhn op lage tot gemiddelde warmtestand. Verwijder het daarna met keukenpapier of een doekje. Ga voorzichtig te werk om de vaat niet te beschadigen.
Pas als je zeker bent dat de vaat vrij is van kaarsvet mag de vaat weer in de vaatwasser.
Wat doe ik als er kaarsvet in de vaatwasser terecht is gekomen, maar hij heeft nog NIET gedraaid?
Probeer dan alle kaarsvet uit de vaatwasser te verwijderen voordat je hem weer in gebruik neemt. Dit doe je op dezelfde manier als hierboven beschreven (met plastic schraper, föhn, keukenpapier of doekje).
Wat doe ik als er kaarsvet in de vaatwasser is terecht gekomen, en hij heeft al WEL gedraaid?
Als de vaatwasser gedraaid heeft terwijl er kaarsvet in zat, is de kans groot dat de machine onherstelbaar beschadigd is. Het vet heeft zich kunnen verspreiden door de hele machine en zit in allerlei vitale onderdelen zoals filters, slangen en sproeiarmen.
Je kunt kijken of je nog ergens in de vaatwasser kaarsvetresten ziet en deze verwijderen. Draai vervolgens een heet reinigingsprogramma met een speciaal vaatwasser reinigingsmiddel.
Lost dit het probleem niet op?
Neem dan contact op met onze klantenservice.
Garantie
Het repareren van een defecte vaatwasser of afvoerslang veroorzaakt door kaarsvet valt niet onder de garantie.
Meer informatie
De vaatwassers met Autodose hebben een reservoir in de deur die gevuld wordt met vaatwasgel. Tijdens het programma geeft het reservoir automatisch de benodigde hoeveelheid vaatwasgel af. In dit artikel leggen we uit hoe je de dosering hiervan kan aanpassen.
Het aanpassen van de dosering van het Autodose programma kan op twee manieren, handmatig en via de ConnectLife™ app.
Handmatig
De dosering vaatwasgel bij het gebruik van Autodose kan handmatig aangepast worden. Hieronder vind je de instructies:
De instelling 6:00 betekend dat er 0ml vaatwasgel wordt vrijgegeven. Het cijfer achter de dubbele punt, is het aantal ml vaatwasmiddel dat wordt vrijgegeven. Wij raden aan om de Autodose instelling op minimaal 30ml te zetten.
Met de ConnectLife™ app
Voor vaatwassers met de ConnectLife™ functie is het is ook mogelijk om de dosering van de Autodose in te stellen met behulp van de app.
Voordat je begint
Zorg er eerst voor dat je de ConnectLife™ app bij de hand hebt en dat het apparaat verbonden is met het Wifi-netwerk en een smartphone/tablet via de app. Je vindt hier instructies voor het verbinden van een apparaat met de app.
Hieronder vind je de instructies:
1. Open de ConnectLife™ app.
2. Selecteer de vaatwasser.
3. Ga naar Persoonlijke instellingen.
4. Druk op Apparaat instellingen.
5. Sleep de Automatische dosering aan.
6. Stel de hoeveelheid in bij Automatisch dosering hoeveelheid.
Werkt je vaatwasmachine niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het apparaat, nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.
Het resetten van je afwasmachine kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw apparaat.
Vier manieren om je vaatwasser te resetten:
Helpt een reset niet aan de hand van een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van je apparaat of maak een afspraak met een Pelgrim monteur.